Мій досвід


Тема досвіду: Нетрадиційні форми уроків української мови та літератури як один із засобів формування особистісної зрілості учнів

Автор досвіду: Сукач Ніна Іванівна, вчитель української мови та літератури
Адреса досвіду: Рівненська загальноосвітня школа I-III ступенів №20

Досвід вивчався: У 2008-2009 роках заступником директора  Рівненської ЗОШ № 20 Коломис Г.Г.


Актуальність досвіду
З точки зору гуманістичної психології кожна людина є унікальною особистістю, здатною до самоактуалізації і саморозвитку. Однак, цей надзвичайно багатий потенціал часто буває не повністю реалізований через об’єктивні причини . Тому тема розвитку особистісної зрілості учня на уроках української мови та літератури, які проводяться не традиційно за формою організації навчального процесу, є актуальною.

Вид досвіду
Нетрадиційні форми уроків допомагають учителю відійти від шаблонів, вчать учнів діяти творчо й самостійно, враховуючи індивідуальні особливості та їхні інтереси. У контексті особистісно орієнтованого навчання такий підхід дає змогу виявляти нетрадиційне мислення і здатність до нестандартних рішень. А саме це є особливо важливим для розвитку особистісної зрілості учня.

Сутність досвіду              
Нетрадиційні уроки - це вже не диво. Які тільки не проводилися і про які тільки не писали: уроки-суди, уроки-конкурси, уроки-мандрівки, прес-конференції тощо.

Зараз, мабуть, багато учителів не уявляють собі навчальний рік без проведення таких нетрадиційних уроків, переслідуючи при цьому декілька цілей: активізувати пізнавальну діяльність учнів, підвищити їх самостійність, поглибити знання, викликати зацікавленість і до теми, і до предмету взагалі та інше. І такий підхід до навчання в більшості випадків має позитивний результат. Адже учні з великим бажанням відгукуються на заклик учителя підготувати і провести урок в нетрадиційній формі.

Урок-пам'ять, урок-свято, урок-представлення, урок-спогад, урок-одкровення, урок-вернісаж, урок-композиція, урок-диспут... Це далеко неповний перелік нестандартних уроків, які розробила і дала своєрідне змістове й організаційне наповнення Н.І.Сукач.

Кожен нетрадиційний за формою урок Ніни Іванівни має внутрішню напруженість, хвилює учнів своєю емоційністю, а відтак формує особистісну зрілість учнів  з розвиненим чуттям, творчих особистостей.

"Тільки особистість може творити особистість, тільки характером можна сформувати характер". Слова К.Ушинського є наскрізними у роботі вчительки. У доборі методів і прийомів роботи вона дотримується думки, що виховуємо не тими чи іншими методами і прийомами, а особистістю.

Образна, барвиста мова вчительки, її прекрасний голос завжди викликає захоплення вихованців, а культура спілкування з ними породжує довір'я.

Вдало проведений урок - це завжди пошуки, завжди творчість. І яким би ерудованим, обізнаним не був учитель, урок не вдасться, якщо не знайдена тональність, у якій зазвучить матеріал, коли не визначено площину, на яку матеріал буде спроектовано. Кожен урок вчителя-методиста Рівненської ЗОШ № 20 Сукач Ніни Іванівни - це урок єдності розуму й серця учителя та учнів. І рамки звичайного уроку часто не можуть вмістити всієї учительської творчої ініціативи та учнівської активності. І народжується нетрадиційна форма.

Н.І.Сукач бачить в учневі суб'єкта навчальної діяльності, здатного вносити у навчальний процес своє творче начало, видозмінювати стандартні форми навчання. Учитель не просто примушує вчити чи контролювати результати діяльності. Важливо інше - вона реалізує у нестандартних умовах приховані можливості кожного учня, які забезпечують формування цінної для суспільства особистісно зрілої людини.

Результативність досвіду   

Проведення нетрадиційних за формою уроків української мови та літератури сприяє не лише засвоєнню учнями певної суми знань, а забезпечує креативну спрямованість діяльності школярів, поглиблює їх прагнення до самовдосконалення, а відтак формує особистісну зрілість учнів.
Свідченням забезпечення якості праці є її учні – призери олімпіад з української мови та літератури та конкурсів.

У 2010 році за високі досягнення у розвитку здібностей та обдарувань школярів Сукач Н.І. нагороджена Грамотою управління освіти Рівненського міськвиконкому (Юхимчук Карина – переможець олімпіади з української мови «КРОК»).

За результативну роботу з обдарованими та здібними дітьми у 2011 році нагороджена Грамотою управління освіти Рівненського міськвиконкому (Тарасова Дарина – посіла ІІ місце у міській олімпіаді з української мови та літератури).

У 2013 році оголошено подяку за підготовку переможця міського конкурсу читців-декламаторів «Живи, Кобзарю, в пам’яті людській» (Юхимчук Карина – переможець (ІІІ місце) у ІІ віковій категорії читців).

Досвід роботи - Відкрити...

Немає коментарів:

Дописати коментар